Ükssarvikud vs prussakad: mida sõnumi loomisel silmas pidada

Bränd

Iduettevõtluse maastikul toimetavad suures plaanis ükssarvikud (unicorns inglise keeles) ja prussakad (cockroaches inglise keeles). Põnevad terminid peidavad endas nii kadestamisväärselt kõva potentsiaali ärimaailmas läbi lüüa kui ka väljakutseid saavutatud edu hoidmisel ning õige sõnumi loomisel. Vaatame teemat lähemalt.

Ükssarvikud vs prussakad

Prussakad on oma olemuselt sitked, julged ja ärikeskkonna ootamatult muutuvatele tingimustele hästi vastupidavad (idu)ettevõtted. Nad alustasid oma teekonda päris algusest ehk ettevõtte asutajad panustasid esimesest päevast alates projekti suurtes kogustes nii oma higi, aega kui ka verd.

Prussakate eesmärk on progressiivne kasv, kasum ning pikaajaline edu. Neil võib võtta küll kauem aega, et end tõestada, kuid tulevik on sellevõrra kindlam ja jätkusuutlikum. Prussakate maine on hea, neid hinnatakse, sest nad pakuvad alati tipp-kvaliteeti. Nad on pigem väikesed kui suured ettevõtted. Meeskond koosneb üldjuhul tipp-spetsialistidest, kelle tugevuseks on see, et nad adapteeruvad hästi muutlikes oludes (just nagu prussakad, kes on väidetavalt võimelised üle elama ka tuumakatastroofi). Investori mätta otsast vaadatuna on tegemist vähem riskantse investeeringutega, kui seda on näiteks ükssarvikud.

Ükssarvikud on samuti julged, nad on suuremad ettevõtted kui prussakad ja nende rahvusvaheline maine on väga tugev. Ükssarvikud lausa sädelevad oma edusäras. Neil läheb suurepäraselt ning ettevõtte väärtus on rohkem kui maagiline miljard dollarit. Ükssarvikute sünd ja igapäevane toimetamine on paljuski seotud suuremahuliste välisinvesteeringutega ning tänu sellele on neil ka palju vabu finantse, et pidevalt toodete-teenuste turul eksperimenteerida, teisi (edukaid) ettevõtteid osta ning seeläbi muudesse valdkondadesse siseneda.

Kuidas õiget sõnumit luua?

Ükssarvikuid ja prussakaid ühendab see, et nad mõlemad sisenesid turule pakkudes midagi unikaalset. Midagi, mis raputas korralikult turgu, tekitas tugevat vastasseisu ning lahendas seejuures mõne valdkonnapõhise probleemi. Teame ju kõik Uberit, Airbnb-id jt.

Kuidas aga kahte tüüpi idufirmale efektiivseid sõnumeid luua? Kuidas nende edu ja toimetamisi üldsusele kommunikeerida?

Kommunikatsiooni vaatenurgast ei ole siin midagi väga kaelamurdvat – mõlema tüpaaži sõnumeid on võrdlemisi kerge luua ja ka liikvele suunata. Olgu selleks siis digitaalsed kanalid või traditsiooniline meedia. Näiteks pakub prussakate tipp-spetsialistide ulatuslik teadmistepagas nii inimestele kui ka ajakirjanikele pea alati huvi ning press võtab nendega ekspertarvamuse saamiseks regulaarselt ka ise ühendust. Omalt poolt saab seda protsessi veidi tagant tõugata, et meediakanalitel tekiks harjumus.

Ükssarvikute puhul paelub meediat nende raugematu visadus, julgus ja pidev valmidus üha uusi valdkondi vallutada. Siit kooruvad köitvad edulood, mis toovad klikke ning innustavad ka teisi tegudele. Levita neid lugusid oma kanalites ning kutsu ka ajakirjanikud neist rääkima.

Kuid, on ka väljakutseid. Prussakate puhul võib selleks olla tipp-eksperdil nööbist kinni saamine. Need n-ö ise tehtud mehed ehk self made man’id on oma ettevõtte maast madalast üles ehitanud ning täidavad seal veel tänagi mitmeid erinevaid rolle. Nad on kui Hunt Kriimsilmad, kes on pidevalt töö- ja hoorattas. Kui Sul õnnestub neil kratist kinni saada, siis räägivad nad kahtlemata väga põnevaid ja õpetlikke lugusid, mis kasvatab hästi firma positiivset mainet.

Ükssarvikutega on tunduvalt lihtsam kontakti luua, ettevõtte sõnumit luua ning seda ka levitada. Seda eelkõige tänu sellele, et neil on struktureeritum meeskond, kus toimetavad vajaduspõhiselt palgatud inimesed. Miinuspooleks võib osutuda börsinimekirja kuulumisega kaasnev asjatu bürokraatia ja kadalippude läbimine.

Lõpetuseks: sõnumi loomise juures on oluline kogu kontekst, sh ettevõtte maine. Tänapäeval on head kuvandit võrdlemisi lihtne luua (eeldusel, et ettevõte käitub hästi ja vastutustundlikult), kuid sellega tuleb järjepidevat ja väsimatut tööd teha. Kaasa aitab sellele ka näiteks ettevõtte kanalite kaudu kommunikeeritav ühtne ja lõbus tiimivaim, koostöö partneritega ning klientide tagasiside kuvamine sotsiaalmeedias ja teistes kanalites.

Soovid abi mainekujundusel või digitaalse sõnumi loomisel? Võta meiega ühendust!